Met kinderen naar Tanzania

• Arwin Kortleever

Wie kan mij vertellen (liefst uit ervaring) of het verantwoord is om een georganiseerde reis naar Tanzania te beleven samen met een jongetje van 8 jaar.

Je hoort weleens wilde verhalen over criminaliteit, corruptie, ziektes enzo. Maar wat er wel en niet waar is, zou ik niet weten.

Wie weet er iets over te vertellen???

Arwin

• Loes

Naar mijn idee heeft een jongetje van 8 niet meer last van criminaliteit en corruptie dan een volwassene. In tanzania heb ik daar zowiezo niets van gemerkt in de drie maanden dat ik er woonde. Een georganiseerde reis lijkt me veilig. Bij ziektes kan het anders liggen, daarvoor zijn inentingen die bij kinderen anders kunnen zijn. Dat weet de GGD te vertellen. Als je hier verantwoord mee omgaat hoeft dit niet voor problemen te zorgen. Dus de juiste vaccinaties, malaria-pillen, gezond eten, veel drinken.

• Ivo

Ik heb een georganiseerde reis gemaakt door Kenia en Tanzania en daar waren ook kinderen bij. De jongste was 11 jaar.

Opvallend vond ik dat de kinderen toch meer last van de vermoeid hadden dan de volwassen. Veel slapen, sneller beroerd voelen et cetera. Dat zal hezelfde zijn met een kind van 8.

Met betrekking tot gezondheid lijkt het me dat kinderen er meer bevattelijk voor zijn, zeker bij de genoemde vermoeidheid. Maar de GGD kan daar inderdaad meer over zeggen.

Ik heb zelf een geval van dichtbij meegemaakt in Tanzania ten aanzien van geweld/criminaliteit. Dit heeft mezelf aan het denken gezet of ik mijn eigen kind van 8 hier aan bloot zou willen stellen. Moeilijk dus. Maar hou er rekening mee dat het verschil tussen arm en rijk (de toerist) dermate groot is dat je een risico loopt.

• Xandra

Hallo, Arwin,

Wij hebben zelf het plan om januari 2004 naar Tanzania te gaan met onze dochter van 4. Wij zullen dit zeker niet op eigen houtje doen. Met een kind wil je toch van te voren weten waar je aan toe bent.

We zijn wel tot de conclusie gekomen dat met een ‘standaard’ georganiseerde reis meegaan eigenlijk niet tot de mogelijkheden behoort. Enerzijds is het programma daarvoor vaak te intensief. Anderzijds is het ook niet echt prettig voor de overige mensen in de groep: Zo'n reis kan af en toe best spannend zijn (uit ervaring: wij zijn eerder - zonder kind - in Botswana geweest) en je kunt nu eenmaal niet met zekerheid zeggen hoe een kind daarop zal reageren. Je kunt zelfs niet eens weten hoe je zelf zal reageren, maar een volwassene zal zich in ieder geval weten te beheersen. Daarnaast kwamen we vaak een leeftijdgrens van 12 jaar tegen.

Wij zijn nu ongeveer op het punt aangekomen een gerichte offerte aan te vragen bij een paar bureau's die reizen op maat (privé-safari) aanbieden.

Over ziektes: Wij zijn eerder met onze dochter naar Egypte en Dominicaanse Republiek geweest. Het is zaak je bij de GGD of huisarts goed te informeren naar de benodigde / gewenste inentingen of pillen. Niet bij het reisbureau. De richtlijnen kunnen in de loop van de tijd wijzigen en alleen instanties zoals de GGD hebben up to date informatie. Zeker is wel dat malariatabletten zullen worden geadviseerd. Toen wij destijds naar Botswana gingen hebben we Lariam geslikt. Dat middel gaf (bij mij) wel wat bijwerkingen zoals concentratieverlies en coördinatiestoornis (mijn links - rechts functie werkte niet helemaal goed meer). Er zijn meer middelen tegen malaria en een kind krijgt een aangepaste dosis. Informeer je in ieder geval tijdig: sommige inëntingen moet je een paar weken van te voren halen en de ervaring leert dat je niet altijd stel op sprong terecht kunt bij de GGD.

Over criminaliteit: Als je met een gerenommeerd bedrijf in zee gaat, weet je zeker dat zij onveilige situaties uit de weg zullen gaan. Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar dat geldt ook hier in Nederland. Opvang ter plaatse is wel prettig. Uit ervaring kan ik zeggen dat de situatie op vliegvelden soms chaotisch is en zeker met een kind aan de hand is het dan wel fijn als iemand je verwacht en dingen voor je regelt.

Wij hebben inmiddels heel wat informatie vergaard over een reis naar Tanzania (en Zanzibar) dus als je nog vragen hebt kun je me mailen. Veel plezier alvast!

M.vr.gr. Xandra