Op eigen houtje rond reizen

• Rogier

Lenen Tanzania en Kenia zich goed om op eigen houtje rond te reizen? En zo ja op welke manier auto en of bus. En hoe zit het met accommodatie en het maken van georganiseerde dagtrips of huren van een gids. Weet nog niet veel maar ben nu informatie aan het inwinnen en dan vooral van mensen die het zelf hebben ervaren. Ben van plan om half september weg te gaan.

• Josine

Hoi Rogier, deze landen kun je prima op eigen houtje bereizen. Ik heb er met openbaar vervoer gereisd en dat is prima te doen als je een beetje flexibel bent. Het kost wel tijd om op deze manier te reizen dus hou daar wel rekening mee in je planning. Ik weet van mensen die zelf rondreisden met een gehuurde auto en dat zijn ook meestal positieve verhalen. Accomodatie is geen probleem, beide landen zijn goed ingesteld op het toerisme. Voor een safari van een paar dagen tot een paar weken is het handig je aan te sluiten bij een groepje zodat je de kosten van auto etc. kunt delen. In Nairobi en Arusha stikt het van de touroperators dus het aanbod is geen probleem. Het is alleen de kunst een betrouwbare te vinden met een goede prijs/kwaliteitverhouding en het beste is om eerst andere reizigers te spreken en af te gaan op hun ervaringen. Mijn ervaringen heb ik uitgebreid beschreven op m'n site http://www.reisvirus.nl en daar kun je ook meer praktische tips vinden over beide landen. Succes!!

• Loes

Rondreizen in Tanzania gaat prima, in Lonely Planet staat veel handige informatie. Met bus is goed mogelijk, kost wel veel tijd. Accomodatie is overal ter plaatse te regelen, zeker omdat het geen hoogseizoen is in september. Ook dagtrips kunnen ter plaatse geregeld worden, zeker in de toeristische gebieden (Dar, Arusha, Zanzibar). Van kenia weet ik het niet, maar Tanzania is een prachtig land! Veel plezier!

• Ivo

Zowel Kenia als Tanzania zijn goed door je zelf te doen. Ik raad je alleen aan jezelf niet te laten vervoeren met zogenaamde PSV busjes (de meest geeigende vorm van openbaar vervoer). De manier waarop deze busjes volgepropt worden met mensen en spullen en ook de manier waarop ze rijden, is een garantie op een enkele reis hemel.

Als huur auto zou ik zeker voor een 4x4 kiezen.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er erg veel mensen zijn die niets hebben en jij wel en dus dat ongewild bij je komen halen (zonder respect voor het leven). Kortom, wees voorzichtig.

Groet,

Ivo