geld meenemen

• nicky

Hallo allemaal,

Over 3 weken vertrekken we naar kenia, onze droom, en we zijn begonnen met de voorbereidingen.

Nou vraag ik mij af wat voor soort geld ik het beste mee kan nemen. We gaan 1 week op safari en 1 week mombasa-strand (all-inclusive).

De week strandvakantie lijkt me simpel, alles is inclusive maar die week safari….

Is het slim om traveller-cheques mee te nemen? Of kan je die daar toch niet omwisselen in de natuurparken? En kan je daar overal met dollars betalen of is het slimmer om bij aankomst in keniaanse shillingen om te wisselen? Ik denk dan aan een barretje langs de weg of een markt waar je wat te drinken wilt kopen of souveniers.. En kunnen we in de lodges met creditcard betalen?Ik hoop dat iemand van jullie mij er iets over kan vertellen, dan ga ik verder met pakken!!!!!!

Alvast bedankt,

Nicky

• Johan Banis

Dag Nicky,

Misschien moet je eens op een Kenia-pagina gaan informeren…

Kwa Tanzania was het vorige maand nog zo dat je overal in de steden (Arusha en Dar) makkelijk cash dollars kunt wisselen, en bij de banken kun je je travellercheques kwijt. Dat laatste kost wel meer tijd.

Op straat betaal je in Tanzania met shillingen, alleen duurdere hotels enzo accepteren meestal wel dollars tegen een ongunstige koers.

Mijn advies: neem cash dollars mee en wissel die regelmatig om in shillingen.

Als je het veiliger wilt doen moet je een deel van je geld meenemen in travellercheques, maar dan heb je meer gedoe met wisselen.

Nog een advies: stop cheques en dollars in zo'n handig onzichtbaar hoesje dat je onder je kleding draagt. Ik heb twee en een halve week met zo'n ding rondgelopen met daarin ticket, paspoort, cheques en geld en ik voelde nauwelijk dat ik 'em om had. En niemand die het zag! Voor het dagelijkse gebruik had ik een handvol dollars en shillingen in mijn portemonee en los op zak. Maar Tanzania is een stuk veiliger dan Kenia, naar ik begrepen heb.

Veel plezier daar.

groeten,

Johan Banis

• Sandra

Hoi nicky,

Ik weet niet hoe het in Kenia zit, maar in Tanzania accepteren ze op het moment ook Euro's. En je krijgt er ook nog een betere koers voor dan voor de dollar.

Mijn vriend is net terug uit Tanzania en hij heeft het persoonlijk ondervonden.

Groet,

Sandra

• Hans

Over de hele wereld zowat kun je met Euro`s terecht, en dat wordt alleen nog maar beter. Vergeet die dollars dus maar.

• Ivo

Ik neem de volgende keer alleen nog maar shillingen en dollars mee (geen ervaring met Euro's overigens, dank voor de tip).

Traveller cheques zijn super onhandig. Kost ontzettend veel tijd om deze om te wisselen bij een bank en bij wildparken moeten ze allerlei administratie er om heen verzinnen.

Inderdaad tasje om de buik en wat los geld bij de hand en er is geen probleem.

Groet,

Ivo