malaria

• Michelle

Zijn er ook mensen die niks tegen malaria geslikt hebben? En wat was jouw reden om het niet te slikken? Ik ben hier erg benieuwd naar. Met onze reis naar Zuid Afrika hebben we er nl. voor gekozen om er niks voor te nemen. En we zijn er ook niet ziek van geworden. Eigenlijk zou ik, als we deze reis gaan maken, ook liever niks nemen. Graag zou ik jullie ervaringen willen horen!

• Folkert

Hoi Michelle,

Ik heb zelf Lariam geslikt ten tijde dat ik in Tanzania zat, ik heb een aantal jaren geleden iemand in Ghana (een Zwitser) malaria zien krijgen en dat is GEEN aanrader. Het nadeel van Lariam is dat voor sommige mensen de bijwerkingen erger zijn (bv paranoia, impotent). Ik heb gehoord dat er een nieuw middel op de markt is met weinig bijwerkingen, helaas weet ik niet hoe het heet. De mensen van het Rotterdam Havenziekenhuis weten dit. Als je dicht bij de kust blijft (= veel wind) zou je erover kunnen denken om niks te nemen, gewoon No Bite gebruiken (hier heb ik de beste ervaring mee) en onder de klamboe slapen.

Veel plezier!

• Sandra

Hoi Michelle,

Ik heb wel pillen meegenomen maar niet ingenomen! (Merk pillen: Malarone gekregen via het havenziekenhuis) Voordeel hiervan is dat jeminder kans hebt op / geen bijwerkingen omdat je ze dagelijks moet slikken. Deze pillen hoef je, in tegenstelling tot Lariam niet 3 weken voor vertrek in te nemen.

Zelf heb ik in Tanzania geen pillen geslikt omdat ik daar voor 3 weken was. Heb je malaria dan uit dat zich na drie weken en ben je weer veilig in Nederland. Wel had ik de medicatie bij me als voorzorg. Mochten ik of mijn vriend malaria krijgen, dan gebruiken ze deze voorzorgs medicatie ook om de malaria te bestrijden.

Wel heb ik mij goed gekleed ( in de avond broek in je sokken, muggenspay enz.. en slapen onder een geimpregneerde klamboe)

Ik denk wel dat als ik voor een langere tijd in Tz had gezeten, dat ik dan wel gedurende mijn verblijf medicatie had ingenomen.

Groetjes,

Sandra

• Ingrid

Ik heb wel Malarone geslikt, niet in Tanzania overigens. Kan je niet vertellen of wel of niet moet slikken, maar het lijkt me fijner om geen malaria te krijgen.

Malarone begin je 1 dag voor vertrek naar malariagebied mee te slikken en dat gaat door tot 7 dagen na terugkomst. Geen bijwerkingen (iedereen die ik spreek), maar ze zijn wel duur. Je betaalt al gauw 2 euro per pil. Bij iedere GGD kun je ze ook krijgen overigens.