zelf reizen?

• irene

We willen naar Tanzania en/of Kenia.

Maarrr, ik krijg nergens duidelijk of er zelf behoorlijk rond te reizen is,

of dat het georganiseerd ‘moet’. Ok, in de parken begrijp ik dat het georganiseerd gaat, maar hoe is het daarbuiten? Kun je zelf door het land trekken met openbaar vervoer??

Groeten,

Irene

• Josine

Ja hoor, dat is prima te doen buiten de parken. Ervaring is wel handig. Reizen met openbaar vervoer vergt soms behoorlijk wat van je, maar het is ook hartstikke leuk. Kijk eens op mijn site voor wat reisverslagen: http://www.reisvirus.nl

Daar vind je ook praktische tips en foto's. Succes!

• Niqui

Hoi

Ik heb vorig jaar zelf 2,5 maand door Tanzania/Malawi/Kenya gereisd. Ik vond het geen enkel probleem om met openbaar vervoer te reizen, ben op veel leuke en mooie plaatsen geweest. Als je meer wilt weten mag je gerust mailen.

Veel plezier! Niqui

• Michelle

Wij zitten te denken om op eigen gelegenheid door Kenia en Tanzania te reizen en afsluitend relaxen op Zanzibar. Heb jij per openbaar vervoer gereisd? Was het goed te doen? Heb je nog ultieme tips!?!

• Niqui

Hallo,

Ja, ik heb met openbaar vervoer gereisd, en dat ging heel goed. Let wel op dat je zelf je ticket koopt en dat niet laat doen door mannen/jongens die dat wel voor jouw willen regelen, of die je meteen meeslepen naar de ‘beste’ bus die er gaat. Deze mensen vragen meer voor een kaartje dan wanneer je het in de bus zelf koopt. Ze kunnen erg opdringerig zijn en soms moeilijk te ontlopen. Als ze niet extreem veel meer vragen kun je er ook voor kiezen om zo iemand wel voor jouw kaartje te laten zorgen, want dat scheelt een hoop getrek en geduw aan je zodra je een busstation oploopt. Probeer gewoon eerst aan mensen in de stad/dorp te vragen wat een kaartje normaal gesproken zou moeten kosten. (Een ticket voor Arusha naar Dar (ongeveer 10 uur) kost rond bijvoorbeeld de 10.000 shilling) Maar je kunt overal komen waar je wilt, en de meeste buschauffeurs zijn erg vriendelijk en doen er alles aan om je de beste plek in de bus te geven (soms erg genant als ze een moeder met baby van haar plaats willen verjagen om jou een goeie plaats te geven).

Reizen met dalla-dalla's (kleine busjes die in de steden rondrijden, en soms ook tussen steden/dorpen die niet zo heel ver van elkaar afliggen) is eenervaring apart. Hier wordt je geacht om met 4 mensen op 1 smal bankje te zitten, ongeacht hoeveel tassen deze mensen hebben of hoe dik ze zijn! Kan erg hilarisch zijn, maar kijk uit, sommige van deze dalla-dalla's doen er veel langer over als je naar een andere stad of dorp wilt gaan dan een gewone bus, en dan zit je dus soms wel 6 uur lang ingeklemd tussen kippen, moeders met baby's, tassen en nog veel meer rotzooi. Is trouwens meestal wel goedkoper dan een gewone bus. Een dalla-dalla die alleen maar in de stad zelf rijdt, kost tussen de 100 en 200 shilling (1 euro is ongeveer 900 shilling, als ik me niet vergis). en een taxi vraagt meestal 1500 tot 2500 shilling voor hetzelfde ritje (maar is wel zo comfortabel als je een grote rugzak bij je hebt, de meeste dalla-dalla's die in de stad rijden nemen je niet mee met teveel baggage, want dat kost teveel tijd en ruimte). De dalla-dalla's stoppen vaak niet op vaste plaatsen, dus vraag vantevoren duidelijk aan de jongen die het geld int, of het busje komt waar jij heen wilt, en probeer aan medereizigers te vragen of ze je kunnen zeggen als je daar bijna bent zodat je de mensen van het busje eraan kunt herinneren dat je er zometeen uit wilt.

Als je met de taxi gaat moet je vantevoren duidelijke de prijs afspreken en betalen als je op de plaats van bestemming bent. Veel taxichauffeurs denken dat ze aan toeristen makkelijk 3 tot 5 keer zoveel kunnen vragen, maar dan zeg je gewoon dat je wel een andere taxi zoekt en als je dan wegloopt krabbelen ze meestal wel terug. Er zijn ook taxichauffeurs die je proberen wijs te maken dat het heel erg gevaarlijk is om zelf door de stad te lopen en dat je echt met een taxi moet gaan, zeker ‘s avonds maar het is niet gevaarlijk om zelf te lopen. ’s Avonds is het trouwens wel aan te raden om geen tassen oid mee te nemen als je de stad ingaat, of wil je toch een boek of trui oid meenemen, neem dan gewoon een simple plastic tasje, dat ziet er niet uit alsof er kostbaarheden inzitten. Westerse rugzakken (groot en klein) wekken nou eenmaal de indruk dat er dure spullen in zitten.

Ik hoop niet dat het allemaal erg negatief klinkt, want ik heb zelf dus bijna alleen maar goede ervaringen gehad (en een paar minder goede maar de schade was uiteindelijk nooit meer dan 5 dollar of een paar sandalen) en ik heb me nooit onveilig of bedreigd gevoeld, terwijl ik toch alleen gereisd heb. Je moet alleen even weten hoe het daar werkt en je gezond verstand gebruiken, dan os er niks aan de hand. Op plaatsen zoals busstations en markten moet je alleen even extra op je hoede zijn voor zakkenrollers. Ik heb bijvoorbeeld een keer meegemaakt (dat was in Malawi) dat ik een busstation in liep (door een poort) en tegelijkertijd kwamen er links en rechts van me twee of drie mannen die ook ineens tegelijkertijd door de poort wilden, en zo probeerden om in het gedrang ongemerkt mijn rugzak open te maken (maar ik was ze te slim af).

Leuke en mooie plaatsen waar ik geweest ben: Lushoto (tussen Arusha en Dar, in het Usumbara-gebergte) is een klein maar mooi gelegen dorp, met veel wandelmogelijkheden in regenwoud en naar een heel mooi uitzichtpunt (Irente viewpoint). Onderweg kom je langs Irentes farm, waar je bruin brood met kaas kunt eten, superlekker! Iringa is een leuk en rustig stadje om een paar dagen te realxen en rond te hangen, een plaatsje daar vlakbij is Isimila, met een diep uitgesleten rivierbedding waardoor hele mooie rotsen en pijlers zijn onstaan en waar je doorheen kunt wandelen.

Verder is Nungwi (de noordpunt van zanzibar) erg mooi en leuk en relaxed als je van strandvakanties houdt. Stone Town is trouwens ook een ervaring apart en heel anders dan de rest van Tanzania. Arusha is druk, maar onvermijdelijk als je op safari wilt in de Serengeti en/of andere parken in het Northern Circuit.

Ik ben ook anderhalve dag naar Bagamoyo geweest (ten noorden van Dar, ongeveer 2 uurtje met de bus). Is een leuk, oud dorp met ruines van de eerste moskee in oost-afrika en ook het christendom is van hieruit naar over oost-afrika verspreid. Veel oude duitse ruines. En een paar mooie en niet zo dure hotels aan zee (met mooi afgewerkte bungalows, kost ongeveer 15 dollar geloof ik), het strand is minder mooi als op zanzibar maar toch is het leuk om hier een keer te overnachten. Ook de in de slavenhandel heeft Bagamoyo een belangrijke rol gespeeld, en daar is ook een klein museum van. Het dorp zelf stelt weinig voor (de meeste huizen lijken net zo vervallen als de oude duitse ruines en de ruine van de moskee) maar toch vond ik het wel een aangename afwisseling van de andere plaatsen waar ik ben geweest.

Als je nog meer wilt weten, dan vraag het gerust, ik hoop in elk geval dat je hier wat aan hebt. Als je nog iemand zoekt om een safari te regelen, kijk dan eens op www.simba-expeditions.com Ik heb deze website gemaakt voor de gids met wie ik op safari ben geweest en die nu zijn eigen bedrijfje wil runnen omdat vele van de grotere bedrijven onbetrouwbare werkgevers zijn voor hem. Hij is een hele goeie, betrouwbare en vrolijke gids, en regelt alles goed.

Veel plezier in Tanzania!

Niqui

• Anfernee

Hoi Niqui,

Leuke site! Ik kan alleen de prijslijst niet vinden?!?

• Niqui

Hoi,

Er staat geen prijslijst op, omdat dat nogal afhankelijk is van het aantal personen en of je in tenten of lodges wilt slapen enzo.

Voor informatie over prijzen kun je mailen naar 2us@simba-expeditions.com.

Groet, Niqui