Prijs Lariampillen in Tanzania

• Willem

Zijn lariampillen in Tanzania goedkoper dan in Nederland?

Hier kosten ze 5 euro per stuk.

Heb gehoord dat ze in Zuid-Afrika veel goedkoper zijn.

Weet iemand of dat in Tanzania ook zo is?

• Anne

Hallo,

Volgende week reis ik voor de 4e keer naar Tanzania (Arusha) en voor zover ik weet kan je niet de medicijnen krijgen die in NL worden voorgeschreven, Malarone of Lariam (laastse raad ik overigens ernstig af want heeft te veel bijwerkingen!! Ik heb ze twee maal geslikt en de laatste keer was niet echt een succes. Ze mogen in Engeland niet meer worden voorgeschreven is mij verteld.) Malarone ga ik zelf volgende week voor het eerst proberen. Ze zijn in ieder geval niet in Arusha, misschien wel in Dar es Salaam. Daarnaast als je een goede verzekering hebt krijg je het tot een bepaald bedrag vergoed.

Groet Anne

• Willem

Hartelijk dank Anne,

Ik land over 1,5 week op kilimanjaro airport.

Weet je misschien ook een hotel of iets dergelijks voor de eerste 3 overnachingen in de buurt? Misschien nog wat tips van algemene aard?

Willem

• sandra

Beste Willem,

Nog even een reactie op de pillen tegen malaria. Zelf heb ik van het ziekenfonds veel terug gekregen. Zelf heb ik Malarone geslikt. Deze slik je dagelijks i.p.v wekelijks zoals Lariam. Verder heb ik er geen bijwerkingen van ondervonden. Lariam valt echter zwaar op de maag en je kunt er behoorlijk misselijk van worden.

Als ik dus weer naar Tz ga dan neem ik zeker Malarone mee!

Veel plezier en een goede reis. Geniet ervan!!

Groet,

Sandra

• Koen

Ik ben zelf particulier verzekerd en krijg helemaal niets vergoed. Dan is het toch heel wat voordeliger om Lariam te slikken, omdat je veel minder pillen nodig hebt. Ik heb nog nooit last van bijwerkingen gehad met Lariam, maar dat verschilt natuurlijk sterk per persoon. Ikzelf zou aanraden om Lariam te proberen vanaf 3 weken voor vertrek. Als je last krijgt van bijwerkingen kun je altijd nog overstappen op Malarone.

Ik heb trouwens bij mijn apotheek in Nederland minder dan €3 per pil betaald.

• els

ik heb de fabrikant (la Roche) aangeschreven en de lariampillen vervolgens gratis gekregen.

• Dirk

Waarom zou je lariam gebruiken en niet bijv. paludrine?

Dat hebben wij geslikt en geen bijwerkingen geconstateerd.

• Peter

Paludrine is een lichtere vorm malariapil dan Lariam met inderdaad minder risico op vervelende bijwerkingen. Afhankelijk van hoe lang je in een gebied verblijft waar de malariamug voorkomt, wordt Paludrine (evt. in combinatie met Nefaquine) of het zwaardere Lariam voorgeschreven. Het is mijn ervaring dat de GGD daar erg goed over adviseert. Zij adviseren inderdaad ook om thuis al te beginnen met slikken (ook vanwege de werking), dan kun je bij vervelende bijwerkingen nog altijd overschakelen op een ander middel.Dirk schreef:

>

• Koen

Ik kom net terug uit Kenia en Tanzania en bleek slecht te zijn geinformeerd door de GGD. Ik heb Lariam voorgeschreven gekregen. Toen ik echter in Nairobi bij een arts kwam raadde hij me aan om zo snel mogelijk te stoppen met Lariam en Paludrine te gaan slikken. Met name in West-Kenia (omgeving Kisumu) blijkt inmiddels 65% van de malariaparasieten resistent te zijn tegen Lariam. Blijkbaar heeft deze informatie de GGD in Nederland nog niet bereikt. Een 2e arts (ook in Nairobi) bevestigde dit verhaal nog eens. Volgens de artsen in Nairobi was Malarone trouwens wel OK. Dit is in Kenia zelf echter niet te verkrijgen.

• Lisa

Het klopt wel dat veel Malariaparasieten resistent zijn, maar dan zal Paludrine (=proguanil) zeker niet helpen, hiertegen is namelijk nog een veel grotere resistentie in Afrika, en wordt alleen nog voorgeschreven voor gebieden waar nog bijna geen resistentie is zoals zuid-oost Azie. Ook tegen Malarone is de resistentie hoger dan tegen Lariam. Ondanks de bijwerkingen is Lariam voor deze gebieden toch het beste middel.