Waar kan ik een visum halen?

• Loes

Ikg a voor 3 maanden naar Tanzania. Ik heb geen idee hoe ik aan een visum kan komen. Bij het consulaat van Tanzania of bij de ambassade (die in Belgie is). Moet ik het visum zelf ophalen of kan het ook per post?

Wie kan me hier meer over vertellen of waar kan ik informatie vinden?

• Sharon

Hai Loes,

Je kan een visum aanvragen bij het consulaat van Tanzania in Nieuwerker a/d IJssel. Een visum is drie maanden geldig en kost 50 euro. Als je het visum zelf bij het consulaat wilt aanvragen dan kan dit tussen 10-13 van maandag tot vrijdag. Het ophalen is tussen 15-17 op dezelfde dagen en het verwerken duurt in princcipe drie dagen. Als je een visum wilt terwijl je wacht dan betaal je 20 euro extra.

Het kan ook per post en dan moet je het aanvraagformulier, 2 pasfoto's, 50 euro, je paspoort en 5.75 euro voor het aangetekend terugsturen in een envelop stoppen. Ik heb het op deze manier gedaan en het is goed bevallen. Als je het consulaat belt kunnen ze je een aanvraagformulier toesturen. Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt.

Groetjes Sharon

• Loes

Ik heb van iemand anders gehoord dat het beter is om een (toeristen) visum bij de ambassade in Belgie te halen. Wat is het verschil met het consulaat in N a/d IJssel?

• Sharon

Voor zover ik weet is er geen verschil. Het visum dat je krijgt is volgens mij hetzelfde. Maar anders moet je ze even bellen. Ik heb een aantal keer met ze gesproken en ze zijn erg vriendelijk en behulpzaam

• sandra

Wat ik zou doen is gewoon een toeristen visum bij de douane op de luchthaven van Dar kopen. Dit heb ik al een keer gedaan en het werkt een stuk sneller. Hier moet je tegenwoordig wachten op je visum en mag je je paspoort later weer ophalen. Daar wordt het gelijk geregeld. Zeg echter wel dat je als toerist verblijft!!

• Loes

Is dat dan veilig Sandra, als ik mijn paspoort daar laat om het visum te halen? Kan het ook zijn dat ze het dan weigeren, en wat dan?

• sandra

Je hoeft je paspoort daar niet achter te laten… Je gaat direct vanuit het vliegtuig naar de douane en daar is een klein hokje waar je een visum kan aanvragen. Zij zetten dan direct een stempel in je paspoort en dan krijg je deze direct weer terug om Tanzania in te gaan.

Heel veilig dus!!! En ik zou het gewoon doen. Scheelt je een hoop tijd!!

Groetjes,

Sandra