Geld

  • Rob

    Hallo,

    Ben van plan om volgende maand richting tanzania,zanzibar te gaan. Kan iemand mij vertellen hoe ik m'n financien kan regelen:creditcards(welke),cheque's(welke),contant(wat)zijn er (en niet lachen)misschien flappetaps en hoe is het met de communicatie (post,internet,telefonie)gesteld.

    Gaarne een zo kompleet mogenlijk beeld of een aanknopingspunt voor info.

    Alvast bedankt

    Rob

  • Anita

    Hallo Rob,

    Ik ben net terug uit Tanzania, Zanzibar.Het was er prachtig!

    Je kan er heel goed terecht met dollars en zelfs ook euro's, die je kan wisselen in de “Bureau de change” die je in de steden veel vindt.Met cashgeld heb je natuurlijk de beste koers.Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van travelcheques (koers is iets minder)In de grote steden en de betere hotels kan je ook met visa-maestercard betalen of geld afhalen (meer kosten ).Zelf heb ik hier geen gebruik van gemaakt.

    Indien je gsm het juiste abonnement heeft(internationaal-kan je blijkbaar kosteloos regelen) kan je probleemloos telefoneren.Zelf maakte ik veelvuldig gebruik van de vele internetcafé's om boodschappen door te geven, bovendien was dit heel goedkoop , meestal 1000 tsh voor één uur.Getelefoneerd heb ik dus niet.Een goede gids is een actuele versie van “The lonely planet”, heel handig.

    Groetjes van Anita

  • sandra

    Hoi,

    Ik Tanzania zijn inderdaad flappetappers, waar je met je VISA card geld op kunt nemen. Niet al te veel.. Dus raad ik je aan om voldoende dollars in grotere bedragen mee te nemen. (draag een moneybelt of riem om het in te verstoppen) Met een VISA Card kun je ook al best wel bij wat hotels terecht. Maar dit zijn meestal de grote hotels. Master Card wordt minder geaccepteerd.

    Vodafone werkt echter perfect in Dar es Salaam en Zanzibar. Maar let wel, Hou het echter bij het versturen van sms of laat je bellen!! Want om zelf te bellen is het niet echt leuk om de rekening achteraf te krijgen….

    Verder kun je bij verschillende Internetcafés in de stad en op zanzibar terecht om contact te houden met het thuisfront.. Erg makkelijk..

    Nog 1 tipje…Ga op Zanzibar vooral naar de zonsondergang kijken in het Africa House. Het huis stelt niet al te veel voor, maar het uitzicht is SUPER!!

    Veel plezier!!

  • Arjan

    Hoi Rob,

    In StoneTown kun je bij banken en bureau's de change traveler cheques inwisselen. Banken bieden natuurlijk een veel betere koers (rond de 950 tsh per dollar) dan de bureau's de change (900 tsh per dollar).Aanrader: NBC bank. Naast het Serena hotel in Stone Town zit een bureau waar je met creditcards (VISA AE EC/MC) cash dollars of tsh kunt opnemen.

    Tip: als je naar plaatsen buiten Stone Town gaat (bijvoorbeeld Nungwi, Kendwa of Matemwe) zul je geen bank meer tegenkomen. Sla dus in StoneTown voldoende cash in anders ben je gebonden aan de plukkoers van een hotel ter plekke.

    Veel plezier,

    Arjan.

  • Folkert

    Rob, ik werk in Dar es Salaam en pin dus regelmatig.

    Misschien een beetje laat, maar op de Slibway in Dar es Salaam zit een bank waar je (niet lachen) kan pinnen, gewoon met de pinpas, geen creditcard o.i.d. Post komt goed aan in Nederland, internet is goed.