Zo hebben wij onze safari Tanzania ervaren

  • e.royackers1@chello.nl

    Hallo, wij Ilse en Jack (43 jaar oud) zijn net terug van een schitterende safari in Tanzania.

    Daar men veel vragen heeft over hoe een safari nu is, wil ik hier beschrijven wat wij zoal gedaan hebben en hoe wij het ervaren hebben.

    Misschien krijg je zo enigszins een indruk van wat je verwachten kunt.

    Ik heb ervaren, in de voorbereiding, dat het lastig is om een keuze te maken tussen de vele aanbieders. Er zijn er zoveel en uiteindelijk zag ik door de bomen het bos niet meer. Eenmaal in Tanzania aangekomen zag ik dat er nog meer touroperators zijn. Kleine en grote. Al viel mij op dat de grote organisaties vaak druktemakers waren. Gehaast vlogen ze van park naar park.

    Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een Nederlander (Menno) die in Tanzania woont. Het is een klein Nederlands bedrijf met veel ervaring in Tanzania. Wij hebben er geen spijt van gekregen. Alles was tot in de puntjes geregeld en het was geweldig. Het is niet gebruikelijk om hier op dit forum reclame te maken en dat is ook niet mijn bedoeling. Ik wil laten weten hoe een safari kan zijn. Wil je na het lezen van dit stukje weten wie de touroperator was, dan kun je mij een persoonlijke mail sturen op e.royackers1@chello.nl.

    Wij kozen voor 10 dagen safari, zodat wij relaxed konden reizen en niet alles af moesten racen (zoals wij veel grote touroperators wél zagen doen) .

    Uiteindelijk hebben wij rond de 3000 km afgelegd, van Arusha tot Noord Serengeti en terug.

    Om optimaal te kunnen genieten hebben wij ook gekozen om meerdere dagen in de parken te verblijven. Dit ook omdat de afstanden tussen de parken groot zijn, de wegen slecht, en je niet zomaar even naar Noord Serengeti rijdt.

    Hieronder de samenvatting:

    Op 1 september arriveerden wij met een rechtstreekse vlucht van KLM op Arusha airport (Kilimanjaro). Het duurde “even” op de luchthaven. Het verkrijgen van het visum gaat op zijn Afrikaans. Dus relax, het kost tijd.

    Je koffers worden je overhandigd. Nee, er is geen lopende band. Natuurlijk vroeg men gelijk om een kleine financiële bijdrage, hetgeen nog vaak zou gebeuren in Afrika.

    Een door Menno geregelde taxichauffeur bracht ons naar onze eerste verblijfplaats, de Outpost lodge in Arusha. Het was ongeveer 1 uur rijden, tijdens duisternis. Wij hebben reeds veel landen bezocht, waaronder ook Afrikaanse, maar het rijden bij nacht in Tanzania, is weer een nieuwe ervaring.

    Outpost lodge is geen luxe, maar het bezit alles om bij te komen van de reis en even te wennen aan Afrika. Wij verbleven er een extra dag. Veel mensen starten en beeindigen hun safari in deze lodge. Hij ligt gunstig en in een veilig gebied. Verder is hij ook nog eens goedkoop. Op dag 2 kwam Menno voorbij om kennis te maken en met ons de laatste details van de safari door te nemen. Erg prettig om dit lekker in het Nederlands te doen.

    De volgende dag arriveerde onze gids Panda en wij vertrokken voor 2 dagen naar Tarangire National Park. Blij dat wij een mooie en goede jeep hadden. Genoeg ruimte voor ons tweetjes en onze ruime reistassen. De wegen zijn hobbelig en het is behoorlijk warm. Dus direkt na Arusha het dak open. Verder was het vanaf nu Full Board, oftewel alles was geregeld mbt het ontbijt, lunch, dinner en drinken. Bij het woord park dacht ik altijd aan een omheining. Maar dat is dus niet zo, je hebt er alleen een checkpoint, waar de benodigde formaliteiten door de gidsen afgehandeld wordt. Maar de wilde dieren kunnen, als ze het willen, zo uit het park weg.

    Twee dagen hebben wij in dit park rondgetrokken en het was gaaf. Dak open en je ogen uitkijken. Het was het park van de olifanten. Nog nooit hadden wij zoveel kuddes olifanten gezien. Dames olifanten met hun kroost en grote bomen slopende alleenstaande mannetjes. Je staat in je jeep en de oli1fanten lopen op hun gemak aan je voorbij. Wauw. Gelukkig hadden wij twee goede verrekijkers bij, zodat wij ook de dieren welke verder af waren, goed konden bekijken. Wij zagen veel mensen zonder goede verrekijkers (ze hadden van die kleine theaterkijkers). Mijn tip: investeer in een goede (2de hands) kijker, je zult er geen spijt van krijgen. Tarangire was een waanzinnig mooi park. De kennismaking met onze eerste leeuw was een bijzondere ervaring. Onze gids had super ogen en kon veel vertellen over de dieren en de natuur. Super spotters zijn het, die gidsen. Wij zagen de leeuw niet eens liggen, totdat hij stopte en zei: “een leeuwin”. Wij natuurlijk zoeken met onze verrekijkers maar hij lag vlak naast ons onder een boom. Zo dichtbij kom je zelfs in een dierentuin niet bij wilde dieren.

    De overnachting was in Maramboi tented kamp. Naja tentenkamp! Dit heeft niets meer met tenten of kamperen meer te maken. Het waren een soort van enorme bungalowtenten op een vlonder. Ze waren luxe met een groot tweepersoonsbed, douche, toilet, wasbak, stroom en licht. Maramboi is eigenlijk een zeer luxe tentenkampen. Overigens vonden wij deze luxe wel prettig. Het zijn lange dagen, van 7 tot 17 game drive in de hitte. Het zijn vele indrukken. De wegen/paden zijn slecht en het is erg stoffig. Dus bij aankomst is een lekkere douche heerlijk. De lodge is bijzonder, je zit er tussen de gnoes en zebra’s te dineren.

    Na twee dagen Tarangire zijn wij naar park Lake Manyara gegaan. Dit voor 1 dag, omdat het park minder groot is dan Tarangire. Ook in dit park zie je weer veel wilde dieren. Vooral veel bavianen. Overigens hadden wij de mazzel om elke dag leeuwen en cheeta’s te zien. Voordat wij in het park aankwamen, bezochten wij een Masaidorp en schooltje. Leuk om te zien en de kinderen wilden wel een ballon ;-). De overnachting voor 2 dagen was in het Farm House. Dit was een waanzinnig mooie en luxe lodge. De huisjes liggen mooi in de plantage en waren enorm groot. Zelfs een haard ontbrak niet op de kamer. Maar daar was het iets te warm voor ;-).

    De volgende dag stond in het kader van jagen met de bosjesmannen bij Lake Eyasi. Dus vertrekken om 5 uur in de ochtend. Een unieke ervaring. Het schijnt dat alleen Menno deze in zijn programma heeft. Tezamen met een gids, welke de kliktaal van de bosjesmannen sprak, maakten wij kennis met de mannen die gingen jagen. Jagen betekende achter ze aan rennen en vol trots lieten ze ons zien welke vogels ze, met hun pijlen, uit de boom geschoten hadden. Leuk, maar wel vermoeiend om tussen die doornstruiken achter ze aan te hobbelen. In de middag een lekker uitrusten aan het zwembad en genieten van de mooie lodge.

    De volgende vier dagen zijn wij 4 dagen door de Serengeti getrokken. De Serengeti is enorm groot en uiteindelijk wilden wij de grote trek in Noord Serengeti zien. Dat is ook gelukt, dankzij onze goeie gids. Hij had van ons de vrijheid om het programma aan te passen, zodat wij zo veel mogelijk zouden zien. Hij was de man die wist waar je, op welk moment, moest zijn. Super om een oversteek van duizenden gnoes en zebra’s te zien. Krokodillen die liggen te wachten en toeslaan. Het lukte onze gids om ons uit de drukte van de vele voorbij racende jeeps te houden. Hij wist de alternatieve en vooral rustige paden te vinden. Het leverde vele mooie ervaringen op. Jagende cheeta’s, troepen leeuwen, nijlpaarden, hyena’s…te veel om op te noemen. Grote uitgestrekte velden met zebra’s, gnoe’s of buffels. Overal liggen botten, kills uit het verleden. Gieren verraden waar een kill heeft plaatsgevonden. Het enige mindere waren de f*ck tseetjeevliegen. Ze steken dwars door je kleren heen en Deet help niet. Onze de gids wist de stukken met veel van deze vliegen te mijden, maar je ontkomt er niet aan. Hardnekkige steekvliegen.

    Wij verbleven achtereenvolgend één nacht in centraal Serengeti, 2 nachten in Noord Serengeti en vervolgens terug naar centraal Serengeti.

    De tentenkampen zijn echt waanzinnig en de mooiste beleving. Ze zijn luxe met oa ruim tweepersoonsbed, stroom, douche, toilet). Overdag lopen de zebra’s tussen de tenten en in de avond en nacht hoor je oa de hyena’s en leeuwen. Je voelt je als een kind voor het eerst in het spookhuis. De Masai bewaakt het kamp en dat is echt wel nodig. Hij scheen met zijn grote zaklamp een eind de struiken in en je zag de ogen van de hyena’s oplichten en naar ons kijken. Bij duisternis begeleid de Masai je, bewapend met speer, naar de tent. Tent dicht en er niet meer uitkomen. Zou er toch iets zijn, dan communiceer je met het fluitje. Maar ga niet zomaar bij duisternis uit je tent ;-). Je denkt misschien, “ach het zal wel meevallen”. Totdat je de leeuw hoort brullen of de hyena’s hoort roepen. Je bent in de wildernis van Afrika, waar de dood en het leven niet ver van elkaar liggen.

    Ik kan iedereen om een paar dagen in de Serengeti tentedcamps te verblijven.

    Vanuit de Serengeti vervolgden wij naar de Ngorongoro krater. Deze krater is uniek en de vele dieren leven dicht op elkaar. Wij hadden de mazzel om hier de neushoorn te zien. Vele hyena’s en wederom slapende leeuwen ;-). Ons verblijf was de Sopa Lodge. Een waanzinnige lodge die boven op de krater ligt met een super uitzicht over de krater.

    Na de dagen stof happen in de Serengeti was het lekker om in deze luxe lodge te verblijven. Eindelijk je koffers en spullen ontdoen van het rode stof ;-).

    Na de nacht in de Sopa lodge te hebben doorgebracht begon de lange terugreis naar de Outpost lodge. Daar troffen wij Menno weer, die kwam vragen of alles goed verlopen was. (uiteraard had hij dagelijks contact met zijn gids, gedurende de safari). Wij hebben enorm genoten en veel gezien.

    Van alle vakantie’s tot nu toe, vond ik deze de beste. Alles wat je op discovery of animal channel ziet, zie je hier in het echt. De sfeer is relaxed. Soms lijkt het zo vreedzaam, dat je zou denken, “ik kan hier gerust een stukje wandelen”. Maar dat overleef je niet, de natuur zit vol verassingen en gelukkig zit je veilig in de jeep.

    Wij zagen oa giraffen, buffels, zebra’s, gnoe’s, wilde zwijnen, struisvogels, bavianen, vele soorten apen, vele soorten antilopen en bokken, roofvogels, vele mooie vogels, luipaard, jagende cheeta’s, dodende krokodil, prooi verslindende leeuwen, hyena’s, neushoorn, jackhals, gieren, olifanten en nog veel meer. Ik kan het iedereen aanraden, het is geweldig.

    Na onze nacht in de outpost lodge vlogen wij naar Zanzibar om daar nog 7 dagen te genieten van zon, zee en strand. Ben je op Zanzibar kan ik je aanraden om met dolfijnen te gaan snorkelen. Kies voor de dagtrip en niet voor de ½ dag. Je gaat dan ook bbq op een zandbank, midden in de zee. Geweldig.

    Ik hoop dat je met het lezen van dit stukje een idee hebt hoe een safari kan zijn. Heb je nog vragen, mail mij gerust.

    Gr,

    Jack

    Ps, nog een paar tips:

    -gamedrive: Het kan gewoon in je korte broek , slippers en tshirt. Je hebt echt geen gecamoufleerde

    Safari uitrusting nodig. (zoals wij sommigen, vooral Amerikaanse burgers) zagen rondrijden.

    Je verblijft de hele dag in de jeep.

    Uitzondering is soms de lunch, indien het veilig is, geniet je die direkt naast de jeep. Kom je in een

    gebied met steekvliegen, trek iets met lange mouwen aan. Al steken die krengen overal doorheen!

    -Neem desinfecterende handgel mee.

    -Neem genoeg Deet mee

    -Neem een kleine zaklamp mee, het licht in de tenten is summier.

    -Neem een vliegenmepper mee voor in de auto tegen de steekvliegen.

    -Neem oude kleding mee en geef die aan bewoners/personeel. Ik droeg mijn (oude) t shirt een

    dag en liet het achter. Scheelde ook weer gewicht om mee terug te nemen.

    -Neem meerdere dagen in 1 verblijf, zorg dat het geen race tegen de klok gaat worden

    -zorg voor goede verrekijkers (10x50 of 10x42)

  • Rudi koppenol

    Jack,

    Wat een prachtig verhaal, ben ook op zoek naar een reis in Tanzania & Kenia.

    Ook op zoek naar de juiste organisatie maar dat is altijd moeilijk, die van jullie staat mij wel aan.

    Mag ik vragen wat deze reis kosten.