Zomer 2014 naar Tanzania

  • NiekR

    Hallo reizigers,

    Afgelopen zomer ben ik naar Canada geweest en heb toen veel aan het prikbord forum gehad, eens kijken of dat hier ook zo is;)

    In de zomer (waarschijnlijk eind juni) willen we voor ongeveer 2 weken naar Tanzania. Het idee staat nog in de kinderschoenen, dus vandaar hier even wat basis vragen.

    Mijn idee is om ongeveer een week in het binnenland te verblijven en een week op Zanzibar met 2 personen.

    De standaard reizen van de reisbureaus zijn erg duur, vanaf 3500 euro ongeveer, daarom ben ik aan het kijken of ik het een en ander zelf kan regelen. Ik wil eigenlijk niet meer dan 2500 euro uitgeven pp voor 2 weken vakantie.

    Als ik bij de vliegtickets begin, dan loop ik direct al tegen een obstakel aan. Ik vind het lastig om goede en goedkope vluchten te vinden.

    Ams - > Kilimanjaro -> Zanzibar -> Ams is de meest ideale route om te vliegen. Echter zijn de kosten hiervaan al 1100 euro per persoon.

    Goedkoper kan ik het wel vinden, maar dan moet ik retour Dar es Salaam boeken, dat is 600 euro. Daar kleven nogal wat nadelen aan.

    -Dar es Salaam richting Arusha is een volledige dag met de bus

    -De vluchten zijn vaak met lange overstap

    -De vluchten komen midden in de nacht aan.

    1. Heeft iemand tips voor het boeken van vluchten voor deze route? (Is het een idee om naar Nairobi te vliegen bijvoorbeeld?)

    2. In hoeverre zijn er ook “culturele” excursies? Naast de natuur lijkt ook de cultuur mij erg interessant.

    3. Ik zit te denken om ongeveer een 5daagse safari te doen. Is dit voldoende en hoe duur zal dat ongeveer zijn?(Mag van mij wel met meerdere mensen en zo simpel mogelijk)

  • Marjolijn

    Goedemorgen,

    Als eerste is eind juni een mooie periode om naar Tanzania te gaan. Ook de verdeling van ongeveer een week in het noorden van Tanzania en een week strandvakantie is ook een mooie mix.

    Tanzania blijft een dure bestemming voor de internationale vlucht. Dar-es-Salaam is inderdaad geen handige bestemming voor de heenreis. Je kunt dan beter kiezen voor een vlucht naar Nairobi. Vanuit Nairobi zijn dagelijks vluchten naar Kilimanjaro, maar ook goede bussen naar Arusha. Die boek je vanaf US$ 25 per persoon, de reistijd is ongeveer 5 uur.

    Voor de terugreis kan je vanaf Zanzibar (eventueel via Dar-es-Salaam) terug naar Nairobi.

    Qatar heeft soms goedkope vluchten naar Kilimanjaro of Dar-es-Salaam, kijk dat ook eens na.

    Er zijn vele mooie culturele excursies die je kunt doen. Let wel op de authenticiteit hiervan. Tijdens de safari door de parken in het noorden van Tanzania zijn een aantal mooie culturele uitstapjes te maken. Bijvoorbeeld een wandeling in het dorpje Mto wa Mbu. Hier leven vele verschillende stammen vredig met elkaar. Een wandeling met een gids door dit dorpje geeft goede inzicht in het lokale leven. Deze tours worden lokaal georganiseerd door http://www.greenfootprintactive.com/. Daarnaast is het hele noorden van Tanzania Maasai gebied, je safari-gids kan een stop maken van één van deze dorpen zodat je hier kennis mee kunt maken. Een wandeling in de omgeving van de Ngorongoro Krater is ook een aanrader om kennis te maken met het lokale leven.

    Voor een mooie safari in het noorden van Tanzania in juni (elk seizoen is weer anders) zou ik aanraden om minimaal vijf tot zes dagen uittrekken. In die dagen kan je dan Lake Manyara Nationaal Park, de Ngorongoro Krater en Serengeti Nationaal Park bezoeken. Wayo Africa (www.wayoafrica.com) en Explore Tanzania (www.exploretanzania.nl) hebben unieke ‘Green Camps’, goedkope en zeer kwalitatieve kampen midden in de parken.

    Hopenlijk helpt dit je een beetje op weg?

  • Albert Brink

    Hallo.

    Denk dat de goedkoopste optie is te vliegen met Condor, een Duitse maatschappij. Ze vliegen vanaf Frankfurt rechtstreeks naar Kilimanjaro airport en terug naar Frankfurt via Mombassa.

    Neem voor een goed aanbod eens een kijkje op de website www.safarimabriadventures.com, een Nederlans/Tanzaniaanse touroperator gevestigd in Arusha.

    Veel pleziermet de voorbereiding,

    Groeten,

    Albert

  • NiekR

    Bedankt voor jullie reacties, ik zal eens even verder gaan uitzoeken!

    In hoeverre is Tanzania echt veel mooier dan Kenia?

    Ik zit nu namelijk te bedenken om evt. naar Nairobi te vliegen, op safari van Nairobi naar Mombasa en terugvliegen vanaf Mombasa.

    In vliegtickets scheelt dit alleen al een paar honderd euro, maar ik wil qua kwaliteit niet al teveel inleveren uiteraard ;)

  • e.royackers1@chello.nl

    Hoi Niek,

    wij zijn net terug van Tanzania, 10 dagen safari en aansluitend relaxen op Zanzibar.

    Het is inderdaad niet goedkoop, maar wel uniek. Ticket rechtstreeks met KLM was geloof ik 1.100 pp. Wij kozen voor Kilimanjaro. Na de safari kwamen wij daar terug en gingen wij met een binnenlandse vlucht naar Zanzibar. Terug via Dar es Salaam.

    Wij hebben Kenia niet gekozen ivm de onrust. Naja…gezien het nieuws op tv hoef ik je daar niets over te vertellen.

    Risico loop je natuurlijk altijd, ook in Tanzania. Het blijft een land waar wilde dieren leven en je gaat een safari maken ;-)

    Maar ok, je kunt morgen net zo goed in Amsterdam van je fiets gereden worden ;-) En volg je de aanwijzingen van je gids op, dan is het risico zeer beperkt

    Het schijnt dat Kenia iets goedkoper is dan Tanzania.

    Verder zou ik rekening houden met de grote trek, tenminste als je de Serengeti ingaat. Maak er verder geen race van, schrap liever een park en blijf een dag langer in één park. De afstanden zijn groot en de wegen slecht.

    De prijzen van eten en drinken op Zanzibar zijn zo'n beetje hetzelfde als in Nederland.