Fooi gids safari?

  • e.royackers1@chello.nl

    Wat geef je een gids tevens chauffeur fooi bij een 10 daagse privé safari.

    Yep…een vraag die vast al vaker gesteld is. Maar actueel een antwoord hierop kan ik niet vinden.

    Misschien kan iemand het mij vertellen.

    Wij gaan binnenkort op safari naar Tanzania. Het betreft een 10 daagse prive safari, lodge en tentenkamp.

    Wij hebben dus slechts 1 gids die tevens de chauffeur is.

    Onze organisator gaf aan dat 25 Amerikaanse dollars per dag de standaard is.

    Mij lijkt dat veel.

    Ik lees op diverse sites tussen de 5,- en 10 dollar per dag.

    Ik dacht zelf dat 10,- voldoende was.

    Het is natuurlijk persoonlijk…maar he…ik wil ook niet overdrijven.

    Kortom: wat gaven jullie als fooi? (aan het einde neem ik aan)

    Ik weet het is persoonlijk, maar doe ik tekort als ik 10,- per dag geef?

    Tot slot: alles is incl. Eten en drinken overdag.

    Wat ben je zoals per dag kwijt aan overige kosten, zoals drinken bij het avondeten. Ik denk dan aan een fles wijn bijvoorbeeld ;-)

    Wat geef je nog meer als fooi…aan kofferdragers, kamermeisje, kelner end?

    Ik wil geen lopend portefeuille zijn, maar natuurlijk ook graag een kleinigheidje geven.

    Gr,

    Jack

  • Kiboko

    Beste Jack,

    ook in Afrika heeft de inflatie toegeslagen ;-). Een aantal jaren geleden was de richtlijn inderdaad 5 a 10 USD per dag.

    Nu is USD 10 al bijna standaard en bij tevredenheid kan dit dus oplopen tot ± 25 USD per dag. E.e.a uiteraard ook afhankelijk van de samenstelling van de groep.

    als je met 5 personen reist zul je sneller bij 25 USD per dag uitkomen dan als je met 2 personen bent.

    Qua drank moet je in de luxe accommodaties rekening houden met dezelfde prijzen als in Nederland. In de overige gelegenheden is met name het bier en de frisdrank goedkoper als in Nederland.

    Veel plezier in Tanzania.

    Kwaheri,

    Kiboko

    www.mel.inafrika.nl

  • Monica

    Hi Jack

    Ik heb ook geen duidelijk antwoord, maar het minimum loon in Tanzania is ongeveer 100 dollar per maand. Dus met een tip van 25 dollar per dag voor een 10-daagse reis zou die persoon dus 2½ maal het minimum loon krijgen. Dit bovenop zijn salaris. Lijkt mij erg veel.

    Reisorganisaties geven deze adviezen, zodat ze dan zelf weer kunnen beknibbelen op de salarissen en jouw reis goedkoper kunnen aanbieden, maar uiteindelijk ben je het geld dan toch nog kwijt.

    Wat is wijsheid?

    Groet

    Monica.

  • e.royackers1@chello.nl

    Bedankt voor jullie reactie.

    Inderdaad dacht ik zelf aan 10 dollar per dag. Ik kan mij vinden in de uitleg van Monica.

    10,- per dag lijkt mij zat. Als ik de gids dan ook nog een keer iets te drinken aanbiedt, of zelfs eten. Aan het einde kan ik nog altijd een keer een kleine extra geven. Lijkt mij dat hij dan een tevreden mens zal zijn.

    Het moet een fooi blijven en geen salaris betaling ;-)

    Gr,

    Jack