Tanzania eigen gelegenheid

  • AnneMarie R

    In augustus van dit jaar gaan mijn vriend en ik voor een week naar Tanzania (en 10 dagen Zanzibar)

    Ik lees veel over georganiseerde reizen (dus met guide en kok) is dit echt nodig/aan te raden?

    We zijn oa 2 keer in Zuid Afrika geweest en hebben daar ook een auto gehuurd en zelf gereisd. Is Tanzania moeilijker zelfstandig te doen?

    Reizen met een guide is natuurlijk makkelijk en relaxed maar vrij duur. We willen naar ongeveer 3 wildparken en daar game drives doen .

    Aanraden of afraden?

    Heeft iemand tips voor augustus? We zijn voornamelijk op zoek naar de big 5! We komen aan op Kilimanjaro Int airport en moeten nog een vlucht regelen (vanaf waar maakt dus niet uit) naar Zanzibar

    Alvast bedankt

    Groetjes Anne-Marie

  • Christine van Gemert

    Dag Anna Marie,

    Ik ben inmiddels 2 keer in Tanzania geweest, beide voor 3 weken. De eerste keer in juni/juli 2010 en we zijn net terug van het 2e bezoek (jan. 2012).

    Om te beginnen met je tijdsplanning. Een week game drives en 10 dagen Zanzibar: ik zou de tijdsverdeling anders maken. Zanzibar is fantastisch, maar een dag of 5 daar is meer dan voldoende. Je zou ook nog Pangani als strandbestemming kunnen overwegen, veel rustiger. Ik vond beide locaties super overigens.

    Game drives in de National Parks in Tanzania vraagt gewoon expertise en goede organisatie en dus een deskundige driver/guide. Zelf een auto huren en de parken in gaan raad ik echt af: veel gedoe met administratie aan de poort en je hebt geen idee waar je moet zijn in de parken om veel te zien en/of veilig te kamperen of in een lodge te verblijven. En Tanzania is duurder dan Zuid Afrika. Maar daar krijg je dan ook heel veel voor. Behalve dat je middels de parkfees bijdraagt aan het (noodzakelijke!) natuurbehoud, zie je ook indrukwekkend veel. En met een beetje geluk dus ook de ‘Big Five’. De ‘Big Five’ laat zich gelukkig nog niet helemaal dwingen. Het blijft natuur. De cook (kok) lijkt misschien overdreven vanuit ons perspectief hier, maar is niet duur in de totale safari en een alternatief is er eigenlijk niet als je wilt kamperen. Wij hadden een super-cook die het allemaal wel heel zorgeloos maakte, evenals de driver-guide.

    Wij hebben beide reizen gedaan via http://www.afroriginaltours.com Zelf deden wij de relatief goedkopere campingsites (met driver/guide en cook), en dat beviel prima! Ook wat betreft budget. Maar je kunt ook een luxere variant aangeven. Ik weet inmiddels uit ervaring dat Afrorigonaltours prima maatwerk levert met deskundige input & personeel. Vraag maar een offerte bij hen aan met je globale wensen. Het is een bedrijf dat half Nederlands en half Tanzaniaans is. Dus makkelijk communiceert.

    Succes en veel plezier straks!

    Groet, Christine van Gemert

  • Marleen

    Hoi AnneMarie,

    Wij zijn inmiddels drie keer in Tanzania geweest met dezelfde gids. We hadden contact gehouden met Iddy en dus de tweede keer rechtstreeks met hem de safari geregeld. Iddy is een super gids/chauffeur en die heb je nodig! Zeker als je zo grraag de BIG5 wilt scoren. Wij vonden dit minder belangrijk maar we hebben ze toch alle keren gezien. Naast safari kan Iddy ook wandelingen, kanovaren en culturele uitstapjes regelen. Vooral naar de bosjesmannen is erg bijzonder! Zonder safari bedrijf ertussen was het een stuk goedkoper. Wij hebben Iddy en zijn gezin in onze harten gesloten en willen hem graag aan werk helpen. Interesse? kijk eens op mijn site met reisverslagen: www.beleef-tanzania.webklik.nl of mail: marleen0470@gmail.com

  • Sophie

    Hee Annemarie!

    Ik ben zelf samen met mijn man vorig jaar 3 weken naar Tanzania geweest (13 dagen Tanzania, 8 dagen Zanzibar). Ook wij kwamen aan op kilimanjaro airport. vrienden van ons (zij is nederlandse en hij is half duits, half tanzaniaans) bezitten een eigen bedrijf in tanzania die safari's organiseert. Zij hebben ons heel goed kunnen helpen met de safari en wij vonden het juist super dat die voor ons georganiseerd was. zij zijn heel fexibel in hun aanbiedingen en maken een reis naar ieders wens. kijk maar of je er iets aan hebt? hun site is www.makasatanzania.com

  • Mel

    Mambo !

    Ik ben het met Christine eens, 5 dagen is meer dan genoeg voor Zanzibar.

    Je kunt inderdaad ook kiezen voor Pangani, super mooi strand, lekker rustig, vriendelijke mensen! Ik vond The Beach Crab in Ushongo Beach een

    super leuke accommodatie. Google hier anders maar eens op.

    Voor de safari heb je inmiddels al vele tips binnen zie ik.

    Suc6 en geniet van de voorpret,

    Mel

  • Herman

    Ik heb gehoord dat deze Iddy een oplichter is die, terwijl jij er netjes voor hebt betaald, de lodges met vals geld betaald waardoor sommige van zijn gasten hele vervelende toestanden kregen tijdens hun safari vakantie. Hij heeft zelfs met hulp z'n vrouw geld van gasten (uit hun portemonnee) verwisseld voor vals geld. Wees aub gewaarschuwd

  • Magda

    Ik denk dat je gerust kan zijn Herman. Toen mijn nichtjes uit Israel vorig jaar met Iddy op safari gingen vertelde hij dat hij nog maar een paar maanden te leven had. Hij was aan het sparen voor z'n familie zodat die nog wat geld zouden hebben als hij er niet meer zou zijn. Daarom vroeg hij z'n gasten om een grote fooi en of ze in de toekomst ook geld voor z'n familie wilden overmaken.

    Of zou Iddy hierover gelogen hebben? Als het een oplichter is??