4x4 huren zonder chauffeur met rooftent

  • Serge en Danielle

    hallo allemaal,

    Wij hebben gemerkt dat het huren van een 4wd met rooftent in Tanzania niet zonder problemen gaat. Sinds enige tijd huren wij deze 4wd met camping equipment in zuidelijk afrika (zambia, namibie, z-afrika). Alleen in Tanzania blijkt je niet zonder chauffeur te kunnen huren. Aangezien wij dit wel zouden willen doen willen we vragen of misschien jullie een vertrouwd adres hebben waar dit mogelijk is.

    Zien graag jullie reacties tegemoet.

    Serge en Danielle

  • Aad

    Hoi Serge & Danielle,

    Het niet kunnen huren van een 4X4 zonder chauffeur heeft een simpele reden: De grotere parken (Serengeti) vereist heel veel lokale kennis (dit heb ik uiteraard niet van me zelf, maar van een gids).

    De safari bedrijven willen natuurlijk mét chauffeur verhuren,maar de voordelen van een auto zonder chauffeur zijnn mijn inziens zó groot ,dat de reden die mij gegeven is wel waar moet zijn!! (Ingewikkeld verhaal, als ik het zo terug lees……)

    Als je toch met chauffeur wilt huren, dan zal ik morgen het mailadres van de safari aanbieder in Arusha geven, ik vond die echt betrouwbaar!!!

    Groetjes:

    Aad

  • Ruud

    Hoi,

    wij zijn net (vandaag eigenlijk) teruggekomen uit Tanzania. Ook wij deden andere landen zoals Zimbabwe,Zuid Afrika en Namibie op eigen gelegenheid (met een camper) maar als ik zie hoe het ‘wegenstelsel’ in de parken in Tanzania eruit ziet moet ik je echt afraden om zelf te gaan rijden. Ten eerste zijn er geen goede kaarten en ten tweeden is het orienteren in die parken verder onmogelijk en de Serengetti is groot………heel groot en je rijdt maar zo een verkeerde kant op.

    Zonder gids die tp bekend is kom je nergens.

    Ik zou het niet op eigen gelegenheid doen. Verder heb ik mij ook laten vertellen dat er parken zijn die je zonder lokale (tanzaniaanse) gids niet inkomt. Schiet dus niet op.

    succes

    Ruud

  • Geurt Diepeveen

    Hoi,

    Toch even een reactie,

    de reden waarom dit soort 4x4's niet te huur zijn, is simpelweg omdat er geen markt voor is.

    De marge die de safari-bureau's rekenen voor de chaufeur en hun winst is erg laag, het gros van je geld gaat naar de park fees en lodges.

    Zelf rijden doet dan ook bijna niemand, ik woon in TZ en wij hebbn zelf auto's hier. We rijden dan ook zelf naar de zuidelijke parken en een trip met eigen auto naar het noorden ben ik nu aan het plannen.

    Orienteren in de parken is helemaal niet zo moeilijk, hoe groot bv de serengeti ook is, zoveel wegen zijn er niet, met een kompas en wat richtingsgevoel kom je er wel. Wij nemen een GPS apparaat mee met kaartjes van de crater enserengeti o.a.

    De wegen in TZ zijn inderdaad niet best maar goed daar kun je wel mee omgaan als je het rustig aan doet.

    Dat er parken zijn waar je zonder gids niet inkomt is niet waar, er zijn game reserves waar je een ranger bij je moet hebben (die kosten niet veel) maar dat zijn NIET de nationale parken als de serengeti, tarangire en lake manyara, ook de krater kun je met eigen auto in.

  • Serge en Danielle

    Beste Geurt,

    Bedankt voor je reactie. Ik kon me al niet voorstellen dat het niet zelfstandig te doen is qua rondrijden in parken. Ik bedoel de kalahari is ook enorm maar zeker te doen. De marge voor de chauffeurs is inderdaad erg laag. Alleen ik heb het idee dat het zonder chauffeur niet zo makkelijk is om een voertuig te huren. Of er is bijvoorbeeld geen camping equipment geen aanwezig. Of de aansprakelijkheid ligt onevenredig hoog bij de huurder

    Ik denk dat we Tanzania aandoen indien we een keer besluiten te gaan rijden vanaf Nederland door Afrika. Is een stuk goedkoper en het is nou eenmaal in zuidelijk afrika veel makkelijker. Wij houden nou eenmaal van de vrijheid van het hebben van eigen wielen. Ben nog bezig geweest om het evt via Kenia te doen maar is al met al te duur en te ingewikkeld.

    We gaan hoogstwaarschijnlijk dit jaar een keer het zuidwestelijk circuit van Zambia doen is ons de vorige keer uitstekend bevallen.

    bedankt voor de reacties.

    Serge

  • Ruud

    Oke Geurt,

    ben ik niet helemaal juist voorgelicht, de gids die wij kort geleden hadden had ons een en ander (blijkbaar) wijsgemaakt….

    Maar wij zijn dan ook (bijna) geen toeristen tegen gekomen die op eigen gelegenheid op pad waren.

    Bedankt voor de juiste info

    Ruud

    www.afrikafotosafari.nl

  • henkie

    Ik heb nog wel een adres in Arusha waar je LaRo's of Landcruisers kunt huren. Mocht er nog iemand behoefte aan dit adres hebben, dan hoor ik het wel op de mail.

  • Jan

    Goede ervaringen Fortes in Arusha:

    www.fortescarhire.com

  • Frank van Lierop

    Hoi,

    Kwam je tegen bij het zoeken naar een 4x4 zonder chauffeur in Tanzania.

    Heb je dit adres nog en hebben ze een misschien een website?

    Heb jij goede ervaringen met dit bedrijf?

    Ik hoor het graag van je.

    met vriendelijke groeten

    Frank van Lierop

    Eindhoven

  • Onne de Boer

    henkie Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb nog wel een adres in Arusha waar je LaRo's

    > of Landcruisers kunt huren. Mocht er nog iemand

    > behoefte aan dit adres hebben, dan hoor ik het wel

    > op de mail.

    Hoi Henkie,

    Het is al ietsje later in de tijd.

    Maar heb je voor mij nog een adres voor Landcruisers in Arusha.

    Alvast hartelijk dank en tot ziens.

    Groet, Onne de Boer