veel informatie over Tanzania

  • Richard van Leeuwen

    Hallo geinteresseerde!

    Van 1994 tot eind 1997 woonde ik in Tanzania. Ik heb veel informatie en tips. Als je meer wilt weten, mail me dan.

    Ik kan je ook meer informatie geven over Benin waar ik me nu bevind.

    Richard

  • Andre

    Hoi Richard,

    Misschien kun jij ons verder helpen in de beslissing om een reis naar tanzania te boeken. Waar lopen we op vast? We willen graag eind april begin mei 2002 de kilimanjaro beklimmen. Echter regend het in die periode veel. Weet jij of we er goed aan doen om, als niet echte profs wat klimmen betreft, de kili rond deze periode te beklimmen? En we willen graag een safari maken. Graag een reactie.

    M.v.g.

    Andre

  • Richard van Leeuwen

    Hoi Andre,

    Het voordeel van een bezoek in april/mei is dat er weinig toeristen zijn en je kans hebt op lagere prijzen in de lodges. Bovendien regent het niet altijd gedurende die maanden. In de 4 jaar dat ik in Tanzania heb gewoond heb ik niet superveel regen meegemaakt, maarja… ALS het regent dan regent het goed… Wel kunnen wegen moeilijker begaanbaar zijn doordat het nog maar kort ervoor heeft geregend.

    Gaan jullie georganiseerd of gewoon op eigen gelegenheid? Dat laatste raad ik aan omdat je makkelijk onderkomen en safari's ter plekke kan regelen. Een safari kan je regelen vanuit Arusha. Wat ook erg mooi en leuk is, is een balloonsafari. Daar heb ik wat meer informatie over als je dat wilt. Ik heb het geluk gehad het net te doen tijdens de grote trek van de gnoes.

    Ik ken iemand die de Kili heeft beklommen. Ik zal haar binnenkort eens vragen in welke periode ze dat heeft gedaan en of zij meer info heeft. Ik weet wel dat je verschillende routes hebt. De Marangu-route is voor beginners en de Umbwe/Machame/Trekking/Shira-route voor de meer gevorderden. Ook moet je een eigen tent dan meenemen. Hotel DikDik in Arusha (USA-River) en Marangu Hotel in Moshi organiseren beklimmingen. Van de laatste heb ik een vrij professionele indruk, tel.nr. 00255-55-50639 ze hebben ook een camping-site.

    Oke… de safari… tja… WAARHEEN?? Willen jullie alles zien? Of alleen de bekende plekken (Ngorogoro, Serengeti). Tarangire is heel mooi, veel baobabs en Tarangire Tented Camp is heel mooi gesitueerd op de rand van een vallei. Olduvai Gorge is interessant vanwege de opgravingen van de Leaky's.

    Mail t me maar!

    Groetjes,

    Richard

    p.s. ben tussen nu en 2/1 in Ghana.

  • Anja Verkuil

    Wij gaan in augustus met een groep van 9 personen (incl.2 kinderen van 4 +6) naar Tanzania. Mijn zus is is 1 1/2 jaar geleden met een Tanzaniaan getrouwd, hij is toen over gekomen naar Nederland en ze wonen dus nu in Nederland, maar gaan als hun studie is voltooid weer terug. Alleen zijn vader is destijds bij het huwelijk aanwezig geweest. Nu is het de bedoeling dat we deze zomer hun huwelijk daar gaan vieren en tegelijkertijd het land wat beter leren kennen. Ik heb een planning gemaakt van Dar es Salaam naar Mwansa, Musoma, Nationaal Park, Ngogorogo, Arusa, en Zanzibar.. in totaal een maand weg dus..

    Wij hebben 2 kleine kinderen, vandaar dat we deze reis moeten maken in juli en augustus. Gedeeltelijk verblijven we bij familie en kennissen, maar ook hebben we nog hotels nodig onder weg. Hoe regelen we dit??? heb je tips en ideeen.

    De laatste 6 nachten willen we uitrusten op Zanzibar. Een hotel boeken in Nederland voor Zanzibar is wel mogelijk, maar dan betaal je je blauw 4 of 5 sterren. We zoeken een hotel met zwembad rustig gelegen met een mooi strand voor 3 volwassen en 2 kinderen, weinig toeristen. Moet ik dan aan de oostkust zijn voor een hotel ??? Hoe vind ik zo'n hotel. Heb je ideeen en tips.

  • Josine

    In de Lonely Planet vind je vele adressen van hotels en guesthouses, met beschrijving. Low-budget, mid-range of super de luxe. En Zanzibar schijnt erg touristisch te zijn, al valt het in augustus misschien nog mee.

  • Richard van Leeuwen

    Beste Josine,

    Vaak is de info uit de Lonely Planet een beetje verouderd, dus hou er rekening mee dat de prijzen inmiddels vaak gestegen zijn (misschien ook juist door de vermelding in de L.P.!) Helaas heb ik ook niet meer zulke up-to-date prijsgegevens, maar heb wel adresjes. Het klopt dat het erg toeristisch is, al blijft het merendeel van de toeristen in het oude gedeelte van Zanzibar-stad. Er zijn nog steeds leuke stille strandjes te vinden… met de goede gids.

    Groet,

    Richard

  • Richard van Leeuwen

    Hi Anja,

    Echt concrete ideeen en tips heb ik niet voor je over land naar Mwanza. Ik denk wel dat het een erg lange trip is die je minimaal in 2 dagen zou moeten doen. Ik ben een keer van Dar naar Nairobi gereden nonstop, ik deed er ongeveer 14 uur over. Was wel in een Suzuki Samurai, maar toch, de afstanden zijn vrij fors. Maak anders een stop in Dodoma of in Singida.

    Ik zit nu in Benin en kijk bij het reizen regelmatig in de Lonely Planet, eigenlijk meer voor ideetjes. Vaak staat er een groot hotel vermeld en vind je vlak naast zo een hotel in praktijk meerdere (kleinere) acceptabele hotels en goedkoper. Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt. Ik vertrok in 1997 uit Tanzania. In dat jaar kostte een hotelkamer toch al snel 100 dollar (in een goed hotel). Top range zelfs 200 dollar. Ik heb echter in de Usambara Bergen in het plaatsje Soni (Soni Falls Motel) een prima overnachting incl. ontbijt voor rond de Fl. 12,50 met twee personen gehad. Vrij dun matrasje, alleen koude douche, simpel ontbijt, maarja wat wil je. Ook is het misschien niet zo schoon als je in Nederland gewend bent.

    De parken zijn duur, hou ook rekening met een fikse entree prijs (ook als je op doorreis bent). Buitenlanders betalen meer dan Tanzanianen en er is ook een onderscheidt tussen Tanzanianen en Residents (die laatsten zijn expats die in Tanzania wonen). Je betaalt ook entree voor de auto als je met eigen vervoer bent. Prijzen (p/p) entree Ngorongoro (1997):

    volwassenen (buitenlanders): 25 dollar per dag

    kinderen tot 3: gratis

    kinderen 3 tot 16: 5 dollar (? kan omhoog zijn gegaan) per dag

    auto: omgerekend naar guldens: Fl. 3,50 per dag

    Ngorongoro met eigen auto toegestaan, gids verplicht (10 dollar per dag).

    In Arusha kan je goedkoop overnachten in: Arusha Resort Centre (ongeveer Fl. 60,00 per double p/n). Doorrijden tot VOOR de ingang van Arusha National Park kan ook, daar heb je de Meru View Lodge (rechterkant van de weg, goed op het bordje letten) een Duitser runt dit, goede kamers voor een lage prijs. B&B voor 20 dollar p/p/p/n. Half pension/Vol pension ook mogelijk. resp. 27 dollar en 35 dollar p/p/p/n. Single kamers + 5 dollar. (adres: Meru View Lodge, PObox 1503, Arusha, Tanzania). Als je te ver doorrijdt kom je in de Momella Lodge. Dat was in 1997 vergane glorie.

    Bootretour Zanzibar/Dar is tussen de 35 en 40 gulden voor buitenlanders. Rond de 25 gulden voor Residents. Dit is ex. tax dus komt een paar gulden bij. In '97 was het fijner om met ZSF te gaan (ook iets goedkoper) vleugelboten. Azam had destijds de Kondor 5, maar velen worden ziek op die soort catamaran. De Seahorse is minder betrouwbaar en minder veilig.

    Op Zanzibar gewoon zoeken naar een leuk hotelletje. Het is wel toeristentijd, dus je moet aan de haven de mannetjes die je naar een hotel willen begeleiden van je afschudden. Ze krijgen uiteraard betaald voor het brengen van toeristen en gaan naar het voor hun voordeligste hotel. Niet doen dus, al zijn ze taai en kom je moeilijk van ze af. Probeer Narrow Street Hotel of ‘Annex II of Narrow Street Hotel’ o.i.d. Er is airco en het is redelijk. Rond de 45 gulden per nacht per double, incl. ontbijt.

    Er zijn kleine strandjes maar daar moet je een stukje voor rijden. Volgens mij heb je er eentje bij Mangapwani. De oostkust wordt inderdaad, vooral het noorden minder aangedaan door toeristen. Maak ook een uitstapje naar Prison-Island (ik geloof dat dat Changu-eiland is). Leuk, grote schildpadden, je kan er proberen te snorkelen (spullen te huur op het eiland, maar het noorden Tumbatu is bekend om te snorkelen, ik heb bij Changu niet echt mooi koraal gezien. Voor de kust van Dar es Salaam, eiland Bongoyo is ook leuk om een dagje naar toe te gaan, vertrek vanaf Msasani Slipway. Mooi snorkelen, misschien verhuur spullen bij de botenwinkel op Slipway, maar dat weet ik niet zeker. Ik had mijn eigen spullen altijd mee).

    Goed… ! mocht je nou nog meer info willen, bel me anders een keer als ik weer in Nederland ben, eind januari.

    Ik hoop je hiermee een stukje op weg te hebben geholpen!

    groet,

    Richard

  • annebet

    Hallo, ik zoek info over de situatie nu en voor de wereldoorlog in tanzania. Dan vooral over de cultuur, godsdienst, economie, bestuur, bestaanswijze, kolonisatie etc. Kan je me helpen

    alvast bedankt,

    annebet

  • erik muller (5 jaar)

    In mijn atlas staat dat Dodoma de hoofdstad is van Tanzania. Mijn vader en moeder zeggen dat het Dar-es Salaam moet zijn. Ik wil nu wel graag weten wat het echt is. Groeten van Erik.

  • webmaster

    In Dodoma ligt de wetgevende macht, in Dar de uitvoerende….erik muller (5 jaar) schreef:

    >

    > In mijn atlas staat dat Dodoma de hoofdstad is van Tanzania.

    > Mijn vader en moeder zeggen dat het Dar-es Salaam moet zijn.

    > Ik wil nu wel graag weten wat het echt is. Groeten van Erik.